Här finns böcker jag läst och filmer jag sett.

onsdag 21 april 2010

Hon älskade av Helena Henschen

Den här boken kom till mig i förra månadens pocketkedjepaket. Visst har jag sett boken ute i handeln förut men jag har inte lyft på den, läst baksidan på den, jag har helt enkelt inte dragits till den. Inte heller har jag läst Helena Henschens förra bok och det inser jag att jag måste göra framöver för "Hon älskade" grep tag i mig efter bara några sidor.
Den handlar om författarens farmor Signe Thiel, (1885–1969), som var gift två gånger, fick sex barn och sedan hade ett livslångt förhållande med hjärnforskaren Oscar Vogt som aldrig lämnade sin hustru.
Det är en historia som berör mycket känslor och som spänner över många generationer och dessutom berör verkliga händelser, (som när Signe Thiel hjälper judar under andra världskriget).
En roman som verkligen levde med mig medan jag läste den och den fortsätter leva med mig nu när jag läst den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar