Här finns böcker jag läst och filmer jag sett.

måndag 17 maj 2010

Lilla Stjärna av John Ajvide Lindqvist

Lilla Stjärna nästan sträckläste jag. Det är en historia som griper an från första sidan och som sedan håller ett fast grepp om den som läser. I varje fall tror jag det är så de flesta läsarna kommer att känna det.
Den handlar om två flickor som lever utstötta och vid sidan av samhället. De finner varandra och de skulle kunna göra storverk tillsammans. Det de gör är blodigt och hemskt och kanske inte ens osannolikt i en värld där oväntade mord sker av människor som alla uppfattat som vänliga och hjälpsamma. Lilla Stjärna är en svart och våldsam historia, det finns scener där jag ville vända bort blicken för det blev nästan för svårt att läsa.

Om jag skulle börja betygsätta böcker jag läser så skulle denna komma väldigt högt upp. Jag kommer leta upp det jag inte läst av John Ajvide Lindqvist, brygga stora muggar te och läsa sent inpå nätterna.

Recensionsex från Ordfront.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar